Esther haalt diep adem in een poging zichzelf tot rust te brengen. Een vlugge blik op de klok vertelt haar dat haar cliënt over 10 minuten voor de deur staat. Ze wil deze cliënt graag helpen, een luisterend oor bieden. Maar er zijn zoveel zorgen die door haar hoofd dwalen. Het maakt haar onrustig. Hoe kan ze haar cliënt nu rust bieden als ze die zelf niet heeft?

Herkenbaar?

Ik schrijf deze blog middenin de Corona Crisis, die hopelijk snel voorbij gaat. Wat we nu al weten, is dat er in de nasleep van deze crisis, waarin alle sluimerende problemen worden uitvergroot, veel behoefte zal zijn aan coaching en psychische hulp. Heel wat cliënten zullen met angst- en stress gerelateerde klachten naar je toekomen. Als coaches en therapeuten moeten we daarop voorbereid zijn. Maar hoe kan jij jouw cliënt goed helpen op momenten dat je misschien ook worstelt met angst en onzekerheid? Kortom: hoe word je een topcoach als je je zelf ook angstig of onzeker voelt?

Rots in de branding

Meer dan ooit wordt er een beroep op coaches en therapeuten gedaan. Dat is logisch, maar kan ook zorgen brengen. Want zelf heb je ook vragen en zorgen. Wellicht heb je angst om zelf ziek te worden of heb je iemand in je omgeving die kwetsbaar is. Misschien heb je geldproblemen of dreig je die te krijgen. Je vraagt je misschien af hoe je op een integere manier toch geld mag vragen in deze crisistijd. Al deze vragen zijn begrijpelijk en ik voel hierin van harte met je mee. Dezer dagen spreek ik heel vaak met coaches of therapeuten over hun angsten en zorgen tijdens deze Corona Crisis. Natuurlijk maak ik me gedurende deze periode zelf ook wel zorgen, maar dit belet me niet om mijn cliënten en studenten in coach-opleiding heel goed verder te helpen.

In contact blijven met jezelf

Als al deze dingen in je achterhoofd spelen, kan het lastig zijn om je eigen rust te bewaren tijdens een sessie met je cliënt. Toch kun je, ook met je eigen onzekerheid die meespeelt, een rots in de branding zijn voor je cliënt. Hoe? Daarvoor is een stukje theoretische kennis nodig.

Er zijn verschillende manieren om met je cliënt in contact te zijn tijdens een sessie:

1. Symbiotisch:

Je voelt je in heel dicht contact met je cliënt. Je kan niet meer goed het verschil voelen tussen de gevoelens van de cliënt zijn en wat je zelf voelt. Jouw cliënt kan dit onderscheid dan wellicht ook niet goed meer maken. Dit is vaak verwarrend voor de cliënt en maakt de klachten soms erger. Als je op deze manier met je cliënten werkt, ben je aan het einde van de dag uitgeput. Je zenuwstelsel kan het gewoonweg niet aan om alle stress van je cliënten te voelen.

2. Gescheiden:

Je sluit je volledig af voor jouw cliënt, je gaat uit verbinding. Daardoor mis je waarschijnlijk nét de signalen van het zenuwstelsel van jouw cliënt die je nodig hebt om de sessie in goede banen te leiden. Je cliënt voelt zich onbegrepen en jij wordt gefrustreerd omdat het je niet lukt om je écht cliënt te bereiken.

3. In balans:

Jij en je cliënt behouden elk hun eigen ruimte, maar jij als coach bent bereid om je te laten raken door jouw cliënt. Je blijft goed bij jezelf én tegelijkertijd verbind je je met de cliënt. Omdat je je laat raken, voelt de cliënt zich écht begrepen. Heel vaak zijn cliënten op zoek naar deze wijze van verbinding waarin ze écht contact kunnen maken met de ander én tegelijkertijd toch zichzelf kunnen blijven.

Webinar met uitleg

Pasgeleden hield ik over dit onderwerp een webinar, waarin ik uitleg gaf over hoe je tijdens deze onzekere tijden – waarin je misschien zelf onzeker bent – goed jouw cliënten kan helpen. Omdat ik iedere coach en therapeut van harte toewens dat ze zich deze manier van werken eigen kunnen maken, ga ik dit webinar nog een aantal keer geven. Kijk voor de actuele data op deze pagina.

Behoefte aan een klankbord?

In de Corona Crisis word je even stilgezet en heb je tijd om te kijken naar hoe je je werk en leven als coach of leidinggevende de afgelopen tijd hebt ingericht. Misschien is het nu fijn om te kijken of je na deze periode op dezelfde voet verder wilt of een andere koers wilt varen. Tijdens een gratis Strategiegesprek kijk ik graag met je mee. Wil je zo’n Strategiegesprek aanvragen? Je kunt het via deze link zelf inplannen in mijn agenda op een tijd dat het jou uitkomt. Ik spreek je graag.

Je bent welkom.

Coach je leidinggevenden of coach je in organisaties? 

Linda Hoeben
+32 474 920 877
linda.hoeben@forpeopleonthemove.eu
Rommersom 1A, 3320 Hoegaarden