
Er was eens… een leidinggevende die altijd boos was. Iedereen was bang voor hem! Als hij schreeuwend en tierend de afdeling op kwam lopen, kropen zijn werknemers trillend achter hun beeldscherm en durfden nauwelijks te reageren op zijn vragen of verwijten. Er hing een constante spanning op de afdeling en iedere werknemer hield een oogje op de deur van zijn kantoor, angstvallig afwachtend wanneer deze weer open zou vliegen.
Klinkt als een sprookje, he? Helaas was dit voor de werknemers van 1 van de Internationale Organisaties in Brussel bittere werkelijkheid. Ik mocht met behulp van Transactionele Analyse (TA) deze leidinggevende twee waardevolle inzichten geven waarbij hij de magie van coachend leiderschap mocht ervaren. In deze blog wil ik die inzichten met je delen.
Onverwachte hulpvraag
Ik werd als coach bij deze organisatie betrokken door de leidinggevende. Dat zal je misschien verrassen, maar ik zal het uitleggen. De leidinggevende, Andrew, was namelijk niet tevreden over zijn werknemers. Ze functioneerden allemaal ondermaats, terwijl ze toch allemaal een goed salaris hadden. Daar verwonderde hij zich over. Hij had niets aan ze, want de creativiteit was weg en ze hadden ineens geen goede ideeën meer. Hij was zo woedend dat ik ervan schrok! Rood aangelopen zat hij tegenover me aan tafel. De coachingsvraag die ik van Andrew meekreeg was dan ook: ‘Hoe kan ik ze aan de gang stampen?’
Inzicht 1: Je houdt een vicieuze cirkel in stand
Hoe zou jij je voelen als je werknemer was op deze afdeling? Andrews werknemers voelden zich onveilig als hij in de buurt was. In een onveilige situatie trek je je terug in je schulp en maak je je klein. Dit gebeurde letterlijk, doordat medewerkers achter hun beeldscherm kropen, maar ook figuurlijk. Als je bang bent, kun je geen nieuwe ideeën verzinnen en gaat je creativiteit op slot. Logisch toch?
Voor Andrew was dit een belangrijk inzicht. Hij besefte niet wat de impact van zijn gedrag was en hoe hij daarmee een vicieuze cirkel in stand hield. Hoe harder hij riep, hoe banger zijn medewerkers waren en hoe bozer hij werd omdat ze niet functioneerden.
Inzicht 2: De reden achter de woede
Misschien nog wel belangrijker was voor Andrew om te ontdekken en toe te geven waar zijn gedrag vandaan kwam. Waarom was hij altijd maar zo boos?
Tijdens ons gesprek kwam naar voren dat hij zijn werk ontzettend belangrijk vindt. Hij wilde ontzettend graag een kwalitatief goed product afleveren en het moest goed. Hij was bang dat dit niet in orde zou komen. Zijn perfectionisme zat hem in de weg en hij voelde zich machteloos omdat hij niets aan de situatie kon veranderen. Zijn medewerkers presteerden niet en hij zag zijn opdracht in zijn hoofd al helemaal mislukken. Daar was hij bang voor.
De enige manier waarop hij deze angst kenbaar kon maken, was door heel hard te schreeuwen. Het was een opluchting voor hem om te ervaren dat het ook anders kon.
Coachend leiderschap met TA
In TA kennen we het model van de Egotoestanden. Dit model kunnen we heel goed gebruiken om het verhaal met Andrew te begrijpen. Heel in het kort houdt dit model in dat je vanuit 5 egotoestanden kan communiceren.: Het Vrije– en Aangepaste Kind, de Kritische- en Voedende Ouder en de Volwassene. Wil je hier meer over weten, dan is deze blog voor jou interessant: ‘Hoe vind je de Pipi Langkous in jezelf?’ In deze blog staat de theorie van de Egotoestanden iets uitgebreider uitgelegd.
Terug naar Andrew en zijn werknemers. Andrew communiceerde duidelijk vanuit zijn Kritische Ouder. Door zijn gedrag nodigde hij zijn medewerkers uit in hun Aangepaste Kind.
Nu Andrew zich bewust is van zijn gedrag en de impact die dit op zijn medewerkers heeft, kan hij op een andere manier leren communiceren. Hij kan vanuit zijn Volwassene uitleggen waarom dit product zo belangrijk voor hem is en dat hij daarom zo bang is dat het mislukt. Vanuit die positie is het voor Andrew niet meer zo moeilijk om zijn werknemers om hun medewerking te vragen in plaats van erom te schreeuwen.
Door op een respectvolle manier met zijn werknemers te communiceren, haalt hij het beste in hen naar boven en kunnen zij hun creativiteit en goede ideeën weer laten stromen. De situatie is hiermee helemaal opgelost. Het lijkt wel magie!
Wil jij ook de ‘magie’ van TA ervaren?
Binnenkort is er weer een tweedaagse kennismaking met TA. Tijdens deze kennismaking
- leer je hoe je complimenten ofwel kritiek kunt geven en ontvangen
- ontdek je hoe jouw eigen patronen in elkaar zitten
- leer je begrijpen welke impact jouw gedrag op anderen heeft
- leer je opties en mogelijkheden om anders te communiceren met je team en in het dagelijks leven.
Door anders te leren communiceren, kun jij ook de ‘magie’ van coachend leiderschap met TA ervaren. Dat is écht geen sprookje.
Je bent welkom!