Er ligt in deze tijd enorm veel op onze borden. We verwerken tegenslag op tegenslag en blijven – tot onze eigen verbazing – tóch overeind. We zorgen dat onze cliënten zo goed mogelijk bediend worden, al is het online. We zorgen dat onze teams blijven draaien. Maar het voelt onzeker, alsof er elk moment iets kan knappen, zodat we eigenlijk constant op onze tenen lopen. Wat maakt nu dat we ondanks alle tegenslag die we tegenkomen, toch overeind blijven? En belangrijker nog: Hoe zorgen we goed voor onszelf, zodat we stevig komen te staan?

Overlevingsmechanismen

Dat we overeind blijven, heeft voor een deel te maken met oude overlevingsmechanismen. Dat zijn de drijvers, zoals:

  • wees sterk
  • doe plezier
  • wees perfect
  • haast je
  • doe goed je best

Dit zijn goede drijvers, waarmee we in onze jeugd hebben geleerd om moeilijke situaties het hoofd te bieden. Als we ons volgens die drijvers gedroegen, was het leven gewoon gemakkelijker en voorspelbaarder. We voelden ons veiliger en we hoefden niet om te gaan met gevoelens van schuld en schaamte omdat we onze ouders teleurstelden.
Op dit moment zetten we die drijvers vooral in rondom het vraagstuk: Hoe manage ik alles zodat de wereld om me heen niet uit elkaar valt en ik me veilig voel? We vallen terug op deze oude overlevingsmechanismen als we het moeilijk hebben. Daardoor klopt het gedrag dat we laten zien vaak niet met wat we zelf écht nodig hebben. De binnenkant klopt op dat moment niet met de buitenkant. Daar betalen we een prijs voor. We hebben dan vaak het gevoel dat we met wankel evenwicht lopen en dat het elk moment mis kan gaan.

Veerkracht

Om dat wankele gevoel te verminderen moeten we beseffen dat we, doordat we terugvallen op die oude drijvers, soms niet toekomen aan wat we echt nodig hebben:

  • tijd voor jezelf
  • waardering
  • mildheid
  • doen waar je hart blij van wordt
  • iets doen waar je oprecht gelukkig van wordt.

Het gaat er niet alleen om dat anderen tevreden over ons zijn, maar ook dat we zelf tevreden over onszelf mogen zijn. Van daaruit krijg je je veerkracht terug.

Klein wonder

Het is verdrietig dat we onze geliefden veel minder zien en dat het samenwerken anders loopt. Dat we alle dingen, ook rouw en lijden, online moeten processen. Soms willen we gewoon bij elkaar zijn. Willen we geruststellend aanwezig zijn bij onze geliefden.
Ik ben opleider en wéét hoe deze dingen werken en toch zie ik mezelf ook in de fout gaan en terugkeren naar mijn drijvers (wees sterk). Het doet me echt verdriet dat ik niet in mijn Yurt en rond het vuur kan lesgeven. Dat mag ook uitgesproken worden. Toch lukt het mij en ons (hierbij kijk ik met veel liefde naar mijn deelnemers) om het voor elkaar te krijgen. We zijn online aanwezig, we leren van elkaar, we lopen onszelf soms voorbij maar we blijven wel overeind. Dat is eigenlijk een klein wonder.

Je cliënt helpen haar veerkracht te behouden

Als coach kunnen we dit gevoel zelf herkennen, maar we komen het in deze periode zéker tegen bij onze cliënten.
In TA spreken we van 3 basisbehoeftes (hongers) waaraan moet worden voldaan om iemand zich veilig en gehecht te laten voelen. Door goed te kijken naar deze 3 basisbehoeften: structuur, waardering en persoonlijke groei, kunnen we ons eigen leven en dat van onze cliënten onder de loep nemen en daar de nodige aanpassingen in doen of faciliteren. Hieronder noem ik een aantal tips in de verschillende gebieden:

Waardering:

  1. Kijk met mildheid naar jezelf en waardeer wat je allemaal gedaan hebt en hoe je overeind blijft
  2. Kijk met mildheid naar de ander en houd elkaar in de gaten (Neem eventueel tijdelijk taken over als een team- (of gezins-)lid het zwaar heeft.)
  3. Vraag om mildheid en waardering van de ander.

Persoonlijke groei:

  1. Onderzoek waar je oprecht gelukkig van wordt en zorg dat dat in je leven aanwezig blijft, ook al zijn het kleine momenten
  2. Je eigen persoonlijke groei blijft belangrijk. Maak dat een prioriteit. Blijf daar belang aan hechten.

Structuur:

  1. Maak een goede planning zodat er ruimte overblijft
  2. Plan je dag niet helemaal vol met to-do’s, maar neem tijd om te rusten
  3. Zorg voor een duidelijke structuur, zowel voor jezelf als voor je huisgenoten, teamleden
  4. Weet dat je van je huisgenoten/teamleden mag vragen om stilte/rustmomenten

Embodied Coachen

Wil jij meer leren over hoe je overeind blijft en dat voor andere kunt faciliteren? Embodied Coachen is een verdiepende combinatie van TA en lichaamswerk en kan hierin heel veel voor jou betekenen. Hoe weet je of Embodied Coachen bij jou past? Vraag daarover een (gratis) strategiegesprek aan (op een tijd dat het jou uitkomt).

Ja, ik plan graag een strategiegesprek met Linda in

Coach je leidinggevenden of coach je in organisaties?

Linda Hoeben
+32 474 920 877
linda.hoeben@forpeopleonthemove.eu
Rommersom 1A, 3320 Hoegaarden